Az új technológiák révén a liftek meghibásodása a múlté lesz

Az új technológiák révén a liftek meghibásodása a múlté lesz

Gyakran elfelejtjük, hogy a lift a leggyakrabban használt közlekedési eszköz, és statisztikailag az egyik legbiztonságosabb. Ezért a globális felvonópiac több mint 90 milliárd dollárt érő, jövedelmező piaci rés, amely hatalmas pénzforgalmat hoz. Mégis, a végfelhasználók a gyakori szervizlátogatások ellenére évente átlagosan öt meghibásodást tapasztalnak. Vizsgáljuk meg tehát, hogy a felvonóiparban bekövetkező technológiai váltás hogyan és miért akadályozhatja meg végül a meghibásodásokat.

A felvonókarbantartási piac egy óriás – agyaglábakkal

A gyártók egy jól szituált csoportja (köztük az Otis, a Schindler, a Thyssen és a Kone, más néven OEM-ek) uralja az iparágat. Nyereségük 75%-át a karbantartási szolgáltatásokból szerzik. A piac fennmaradó részén számos kis és közepes méretű karbantartó cég osztozik. Ezek a vállalatok helyi vagy országos szinten működnek.

Szabályozáson alapuló modell

Hogyan működnek az OEM és a kis és közepes méretű karbantartó cégek? Az előző évszázad első felében a felvonók karbantartási szerződései váltak a felvonók állandó feltételek melletti karbantartásának elterjedt modelljévé. A felvonók karbantartására vonatkozó előírások a legtöbb országban hasonlóak. Ezek a következő tényezőkön alapulnak:

  • A karbantartási szerződések egy jogosult céggel kötelezőek,
  • évente legalább 1-12 karbantartási látogatást kell előírniuk,
  • a harmadik fél által végzett ellenőrzések kötelezőek évente vagy többévente.

Ezek a szabályozások alakították a vezető OEM-gyártók üzleti modelljeit

Határozott idejű karbantartási szerződésre támaszkodnak, amely biztosítja a kötelező látogatásokat és a meghibásodások esetén szükséges sürgősségi beavatkozásokat. Az eredeti szerződésen felül olyan kiegészítő szolgáltatásokat is értékesítenek, mint a javítás, a pótalkatrészek cseréje és a konkrét meghibásodások javítása.

Mindent egybevetve, a végfelhasználók (ingatlantulajdonosok vagy -üzemeltetők) eszközöket (látogatások és meghibásodások elhárítása) vásárolnak, nem pedig eredményeket (garancia arra, hogy a felvonó működik).

Miközben számos iparág és szolgáltatás digitális átalakuláson ment keresztül, a felvonóiparnak még nem sikerült belevetnie magát a technológiába.

Sok gyártó még mindig a meghibásodásokra támaszkodik a nyereség érdekében, mivel drága javításokat számíthatnak fel. Az elmúlt években azonban példátlan változás következett be ebben az OEM-dominált felvonóágazatban. A független szolgáltatók ugyanis lassan felszámolják az ágazat nagyvállalatainak karbantartási portfólióját. Hogyan? Azzal, hogy helyi személyesebb támogatást nyújtanak.

Több modell ütközik egymással

A felvonók IoT-ágazata teljes fejlődésben van: 2026-ra várhatóan 56 milliárd dollár bevételt fog hozni, a 2020-2026 közötti körülbelül 15%-os CAGR-rel. Elsőre azonban úgy tűnhet, hogy kihívás átlátni: sok érdekelt fél és technológia van egy olyan piacon, amelyen nehéz eligazodni.

Az összes nagy gyártó már régóta alkalmazza a csatlakoztatott megoldásokat a gépein. Mégis, egyikük sem vitte még a végsőkig a prediktív karbantartás koncepcióját. Hogyan veszik át tehát az új technológiák az uralmat, és mit is jelent pontosan az IoT a felvonók területén?

Az OEM javaslatai

A piacon számos, különböző IoT-technológiákat alkalmazó megoldás található. Az iparág vezetői már bevetették saját ipari IoT-jüket a prediktív karbantartás érdekében:

Kezdjük az OTIS-szal, a világ vezető lift- és mozgólépcsőgyártójával. Az OTIS az Otis ONE™ megoldással használta ki az IoT előnyeit.

A lifteken elhelyezett intelligens érzékelők automatikusan gyűjtik az adatokat. Az adatokat a felhőben kiterjedt adatelemzéssel értelmezik, amely előrejelző algoritmusokat állít elő. A berendezések állapota, a szervizhívások és a számlafrissítések egy műszerfal-alkalmazásba rendeződnek, amely értékeli a felvonó állapotát, és előrejelző karbantartási javaslatokat tesz.

Ez a rendszer API-n keresztül csatlakozik más intelligens épületrendszerekhez, így valódi hozzáadott értéket biztosít a flottakezelők és a felhasználók számára.

A Schindler IoT-megoldása szintén érzékelőkön alapul.

A Schindler 2018 óta minden felvonóját felszerelte egy Ahead Cube nevű, összekapcsolt dobozzal, amely a felvonóval kapcsolatos összes adat továbbításával lehetővé teszi a meghibásodások előrejelzését. Ennek eredményeképpen az ügyfélnek egy személyes online tér áll rendelkezésére, amely a berendezésük teljes körű, valós idejű felügyeletére szolgál. Értesítést kapnak a műszaki eseményekről (beavatkozás, karbantartási látogatás). Emellett hozzáférhetnek a flotta teljesítményének összefoglalójához, és egy alkalmazáson keresztül beavatkozást kérhetnek.

A Kone, Finnország egyik vezető felvonóipari vállalata az IBM-mel kötött partnerséget. A készülék tetejére egy dobozt csatlakoztattak, amely az érzékelőkkel van összekötve. Ez továbbítja az adatokat az IBM Watson elemzőprogramjának, és ajánlásokat vagy figyelmeztetéseket küld a meghibásodások megelőzésére.

Új megoldások a felvonófelügyelethez

A mesterséges intelligencia és az IoT kombinációja képes átalakítani a felvonóipar működését. Valóban lehetővé teszi a hatékony, előrejelző karbantartási műveletek futtatását az üzemzavarok elkerülése érdekében. A lift IoT számtalan lehetőséget biztosít a különböző adatok nyomon követésére és elemzésére. Ez segít a technikusnak abban, hogy tudja, milyen intézkedéseket kell tennie és mikor. Az AI-képes gépek valós idejű meglátásokat képesek produkálni, és az általuk készített elemzések értékesnek bizonyulnak a karbantartó cégek számára.

Így az ágazat összes jelentős vezetője már bevezette a megelőző és prediktív karbantartási megoldásokat. Ezek a kutatások gyümölcsei, amelyek minden egyes márkához dedikált, csak azzal a márkával kompatibilis megoldásokat hoztak létre.

Már számos megoldás áll rendelkezésre a liftek felügyeletére vagy akár a prediktív karbantartás elvégzésére. A felvonók nyomon követésének két módja létezik: érzékelők hozzáadása a kabinhoz és kommunikáció a vezérlővel, amely a felvonó agyaként működik.

A felvonók vezérlésére vezérlőpaneleket használnak. A vezérlőpanelek tartalmazzák az összes tápegységet, összehangolják az összes műveletet, és gondoskodnak a biztonságról. Ezenkívül a felvonóvezérlő panelek egyéb funkciókat is kezelnek, mint például a kabinhívások indítása vagy törlése, az ajtóvezérlés, a súly és a kabin terhelésének mérése, valamint a sebesség.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük