Elgondolás, tervezés

Egyesek szerint a lift az egyszerű kötéllel vagy láncos csigasorral kezdődött (lásd a hajtóműves lifteknél). A lift lényegében egy emelvény, amelyet mechanikus eszközök húznak vagy tolnak fel és le. Napjainkban a lift egy kabinból áll (más néven „kas” vagy „kocsi”) egy platformra szerelve egy zárt térben úgynevezett aknában. A múltban a lift mozgató mechanizmusa gőz és víz hidraulikus dugattyú meghajtású volt, vagy kézzel hajtották. A felvonóban, liftben, a kabinokat egy úgynevezett hajtótárcsán átvetett acél drótkötelek húzzák fel . A fülke súlyát ellensúllyal egyensúlyozzák ki. Néha két lift szinkronban mozog egymással ellentétes irányba, így ezek egymást ellensúlyozzák (ikerlift).

A hidraulikus felvonó a hidraulika elveit alkalmazza (hidraulikus meghajtással), hogy túlnyomást hozzon létre egy föld feletti vagy föld alatti dugattyú a kabin felemeléséhez vagy leengedéséhez. Közvetett hidraulika esetén kötél és a hidraulikus meghajtó kombinálásával emelik fel és engedik le a kabinokat. A legújabb fejlesztések közé tartoznak az állandó mágneses szinkronmotorok, gépház nélküli sínre szerelt hajtómű nélküli gépek, amik mikroprocesszorok által szabályozottak.

Az alkalmazott technológia az új létesítményekben számos tényezőtől függ. Hidraulikus liftek olcsóbbak, de a beszerelt hengerek nagyobbak, amelyek nem praktikusak a nagyon magasra emelő felvonóknál. A hét emeletnél magasabb épületeknél a vontatott lifteket kell alkalmazni helyette. Hidraulikus liftek általában lassabbak, mint a hajtóműves felvonók.

Lifteket könnyedén lehet tömegesen gyártani. Gazdaságosan lehet létrehozni a komponensek tömeggyártásával, de minden épületnek mások a követelményei, mint pl. a különböző emeletek száma, az akna méretei és a használati szokások.

1.1 Liftajtó

A liftajtó megvédi az utasokat az aknába eséstől. A leggyakoribb megoldás a liftekben az, amikor két panel van, amelyek középen találkoznak és szétcsúszva oldalirányban nyílnak (centrális). A felvonó ajtók lépcsőzetes megoldása (teleszkópos ) esetén lehetővé teszi a szélesebb bejáratot kisebb környezetben is . Az ajtók külön síneken futnak úgy, hogy miközben nyitva vannak egy másik mögé becsúszik és csukott állapotban lépcsőzetes réteget alkotnak az egyik oldalon. Ezt lehet kombinálni úgy, hogy két ilyen lépcsőzetes ajtó úgy működjön, mint a fent leírt középen nyíló liftajtók, lehetővé teszik a nagyon széles felvonó-fülkét (centrál-teleszkopos). A létesítményekben található lifteknél használható akár egy nagy „lap” ajtó is: egy panel ajtó a bejárat szélességével, amely bal vagy jobb oldalra nyílik. Sok lakó épületekben van olyan felvonó amelyen van egy kézi működtetésű akna ajtó a bejárati oldalon, és automatikus teleszkópos ajtók a fülkén. A megfelelő ajtók kiválasztása a tervező feladata , rengeteg típus és kialakítás között lehet választani. 

1.2 Gépház nélküli MRL

Gépház nélküli felvonót úgy tervezték, hogy a legtöbb összetevője belefér a liftaknába, amely magában foglalja a lift kabint és lift hajtást . A kezelőszerveket és a vezérlés egy részét az aknaajtó tokban vagy a felvonó mellett helyezik el. A berendezés hasonlit egy normál felvonóhoz. Ezt az új elrendezést Kone fejlesztette ki először 1996-ban. Ezek ma is működnek, felújításuk manapság vált esedékessé.

Előnyök

  • Több szabadon felhasználható teret hagy az épületben. 
  • Kevesebb energiát használ (70-80%-kal kevesebbet, mint a hidraulikus felvonó)
  • Környezetbarát mert nem használ kenőolajat
  • Az összes komponens hasonlít a közvetett hidraulikus típusú felvonókhoz
  • Valamivel olcsóbb, mint a többi lift
  • Működhet nagyobb sebességgel, mint a hidraulikus

Hátrányok

  • A felvonót nehezebben lehet szerelni és karbantartani
  • A meghibásodásakor bennrekedt személyek kimentéséhez speciális eszközök és képzett személyek szükségesek.

Tények

  • Zajszint 50-55 dBA (A-súlyozású decibelben), amely alacsonyabb mint a többi lift. 
  • Általában alacsonytól középmagas épületekig terjed használata
  • A meghajtó mechanizmus magában a felvonóaknában van elhelyezve.
  • Az Egyesült Államok csak lassan fogadja el a kereskedelmi MRL Liftet a jogszabályok miatt
  • A kis helyigény miatt lett kifejlesztve az úgynevezett laposkötél ami tulajdonképpen több kis átmérőjű acélsodronykötél puha műanyagba ágyazva egy sorban elhelyezve. Ez a megoldás lehetőséget ad kis átmérőjű kötéltárcsák alkalmazására. Elmarad az ékhorony – kötél közötti erőátvitel, a súrlódási erőt a laposkötél biztosítja. Ez „tiszta ”kenőanyagmentes környezetet igényel. Cserébe a magas árért csendes, környezetbarát üzemet kapunk előre meghatározott élettartammal. A gyártók felárért beépítenek kötél diagnosztikai egységet amely a meghatározott minőségromlás esetén megszakítja az üzemet.

1.3 Lift forgalmi számítások 

A tervezéskor a berendezés kiválasztásakor lényeges, hogy megfelelő számú, sebességű és teherbírású felvonó legyen az építményben. Csak így biztosítható akadálytalanul az emberek vagy terhek függőleges szállítása. A felvonók egyik legfontosabb paramétere a szállítási teljesítmény. A tervezőnek ismernie kell az épület jellemzőit a benne tartózkodó emberek mozgási szokásait, hol találhatók a közösségi terek, parkolók, éttermek stb. Régebben bonyolult matematikai műveletekkel, manapság számítógépes szimulációs programokkal lehet a forgalmi számításokat elvégezni. A szállítási teljesítmény növelése valamint a várakozási idő csökkentése több nagyobb sebességű és nagyobb teherbírású felvonó beépítésével biztosítható. Ez azonban nem mindig megoldható anyagi , gazdaságossági esetleg építészeti okok miatt. Viszont az alulméretezett berendezés bosszút áll, hosszú várakozási idővel, idő előtti elhasználódással. De ez már nem az építtető, hanem az üzemeltetők gondja. Sokszor találkozhatunk ezzel a problémával főleg közintézményekben, ritkán lakóházakban.

Teljes útidő számítások

A felvonó formatervezési minták többsége az Up Peak Round Trip Time számításokból fejlődtek ki, mint pl. az alább leírt kiadványokban: – CIBSE Guide D: Szállítási rendszerek az épületekben, Lift forgalmi kézikönyv, Elmélet és gyakorlat. Gina Barney: A függőleges szállítás kézikönyve. George Strakosch. Hagyományosan ezek a számítások képezték a megvalósítás alapját, egy lift-rendszer szállítási kapacitását. A modern létesítmények bonyolultabb felvonóival intézkedéseket vezettek be az általános elemzési számításnál specifikusabb képlet kidolgozására. Ezt követően ez a meghosszabbításra került a Double Deck felvonóknál.

Szimuláció

A lift forgalom szimulációs szoftver használható a bonyolult forgalmi modell mintákhoz és a felvonó elrendezésekhez, amelyek nem feltétlenül elemezhetők az RTT számításokkal.

Lift közlekedési minták

Jelenleg négy fő típusa van a felvonó közlekedési mintáknak, amelyek megfigyelhetőek a legtöbb modern irodai létesítményben. Ezek a felfelé közlekedők, lefelé haladók, ebédidő (kétirányú) forgalom és a földalatti forgalom.