4.1. Pneumatikus vákuum felvonók
A Pneumatikus vákuumos liftek vezetékek vagy dugattyúk nélkül működnek, illetve könnyebben és gyorsabban lehet telepíteni, mint az alternatíváit amióta ezek szerkezete előregyártott részekből áll, amelyek lényegesen keskenyebb, mint a hagyományos felvonófülkék. Ezek a panelek átlátszóak és az utasnak egy közel 360 °-os nézetet biztosítanak. A vákuum lift egyéb említésre méltó jellemzői a következők:
- Nincs szükség liftaknára, emelő módra, vagy gépteremre
- A beüzemelés egy-két nap alatt megtörténik
- Kettőtől négy lépésközzel, lakó-, tengeri, és színpadi használathoz (35 láb maximális emelkedés)
- Ideális az új és a régi lakásokhoz minimális helyigény miatt, hogy illeszkedjen a lift
- Önhordó szerkezet: a felvonók pihenhetnek a meglévő szintek között
- „Zöld Lift”: minimális energiafogyasztással emelkedik és nem használ energiát süllyedés közben
- Minimális karbantartás: a lift nem igényel olajozást vagy kenést
- Teljesen biztonságos áramkimaradás esetén, mivel a mozgó kabin automatikusan leereszkedik a legalacsonyabb szintre és az elektro-mechanikus ajtó kinyílik, hogy kiengedje utasait
- A liftek 220 Volttal működnek és a kabin elektromos áramkörök 24 voltosak, elkerülve az áramütés lehetőségét
4.2. Tartókábeles lift
Statisztikailag elmondható, hogy ezek a liftek rendkívül biztonságosak. A biztonsági rekordjuk felülmúlhatatlan bármelyik másik közlekedési rendszernél. 1998-ban úgy becsülték, hogy körülbelül a lift utak egy százaléka (1 a 12 millióhoz) eredményezett rendellenességet és ezek túlnyomó többsége apróságok, mint például az ajtók nem nyílási hibája. Gyakorlatilag minden szempontból praktikus, nincsenek esetek, amikor a lift egyszerűen szabadon lezuhan és megöli az utasokat belül; évente 20-30 liftekkel kapcsolatos haláleset történik, ezek többsége karbantartáshoz kapcsolódó – például a technikusok túl mélyen behajolnak az aknába vagy elkapják a mozgó alkatrészek, és a maradék nagy része is könnyen elkerülhető baleseteknek tulajdonítható, mint például az emberek vakon belépnek ajtón keresztül, amely az üres aknába nyílt vagy pedig az ajtók közé fogott sálak fojtják meg. Valójában a szeptember 11-i terrortámadás előtt az egyetlen ismert szabadeséses eset egy modern kábeles-eredetű lifttel történt 1945-ben, amikor egy B-25-ös bombázó ködben ütközött az Empire State Buildingbe, a lift fülke kábelei elszakadtak, ami lezuhant a 75. emeletről egészen az épület aljára, súlyosan megsebesítve (bár nem ölt meg senkit) az egyetlen utasát – a liftkarbantartót nőt. Azonban 2007-ben történt egy baleset a Seattle-i gyermek kórházban, ahol egy Thyssen Krupp ISIS gépterem nélküli lift zuhant, amíg a biztonsági fékek meg nem állították. Ez a kialakítás hibájának köszönhető, ahol a kábelek egy közös ponthoz csatlakoztak és a kevlár kötél hajlamos volt a túlmelegedésre és a megcsúszásra (vagy ebben az esetben a zuhanásra). Ugyan lehetséges (bár rendkívül valószínűtlen) egy felvonó kábelét elkapni, az összes lift a modern korban fel van szerelve számos gyári biztonsági eszközökkel, amelyek megakadályozzák, hogy a lift egyszerűen lezuhanjon és összeroppanjon. Egy lift fülkét általában hat vagy nyolc emelő kábel tart, amelyek mindegyike képes a felvonó teljes terhelést egymagában megtartani, valamint még plusz 25 százalékkal nagyobb súlyt. Ezen kívül van egy eszköz, amely érzékeli, hogyha a lift gyorsabban halad lefelé, mint a maximális tervezési sebesség; ha ez megtörténik az eszköz réz fékpofái függőleges sínek mentén lelassítják a tengelyben gyorsan megállítva a felvonót, de nem annyira hirtelen, hogy sérülést okozhasson. Ez az eszköz az úgynevezett szabályozó és Elisha Graves Otis találta fel. Ezen túlmenően egy hidraulikus puffer van telepítve az akna aljára, hogy enyhítse az ütközést, hogy ne érződjön semmilyen hatása.
4.3. Hidraulikus felvonók
Mielőtt a korai hidraulikus felvonók megépültek 1972-ben módosították a szabályzatot a kezdeti problémáik miatt, hogy elkerüljék az esetleges katasztrofális hibákat. A szabályzat már korábban szükségessé vált azegyszerű-alsó hidraulikus hengereknél. Abban az esetben, ha egy henger megsérül az a lift irányíthatatlan zuhanásához vezethet. Mert lehetetlen a rendszert teljesen ellenőrizni egy hermetizált burkolat nélkül (az alábbiakban leírt), el kell távolítani a dugattyút az ellenőrzéshez. A dugattyú eltávolítás annyiba kerül, hogy nincs gazdaságilag értelme a régi henger visszatelepítésének, ezért szükségessé vált a henger eltávolítása és egy új dugattyú elhelyezése. Egy másik megoldás, hogy megvédjék henger ütközése ellen, hogy szerelnek rá egy „mentőmellényt”. Ez egy olyan berendezés, amely a túl nagy sebességgel történő zuhanás esetén összefogja a hengert és leállítja a kabint. Egy ismert eszköz egy megszakító szelep, amely gyakran csatlakozik a dugattyú hidraulikus bemeneti/kimeneti részéhez, ezzel lehet állítani a maximális folyási értéken. Ha egy cső vagy tömlő eltörik (megszakad) a megszakító szelep az áramlási sebessége meghaladja a beállított határértéket és mechanikailag megáll a kimeneti a hidraulikus folyadék áramlása, ami megállítja a dugattyút és a kabint lefelé haladás közben.
A biztonsági aggályok mellett az idősebb hidraulikus felvonóknál fennáll a veszélye annak, hogy a hidraulikus olaj beszivárog a víztározóba és esetleg környezeti szennyeződést okoz. Ez oda vezetett, hogy bevezették a PVC aljzatokat (burkolatokat) a hidraulikus munkahenger körül, amellyel figyelemmel tudják kísérni az egész rendszert.
Az elmúlt évtizedben a legutóbbi újítások a fordított hidraulikus emelőknél megszüntették a költséges fúrási folyamatokat a talajba, hogy emelőt telepítsenek a fúrt lyukba. Ez kiküszöböli a korrózió veszélyét a rendszeren és növeli a biztonságot.
4.4. Aknás-tengelyes lift
Az aknás tengelyes lift sínek biztonsági vizsgálata rutinszerűen végzett. A módszer magában foglalja a kábel egy részének roncsolásos vizsgálatát. A kábeldarab végeit kikoptatják, majd beleállítják a kúp alakú cink formákba. A darab mindkét végéhez csatlakozik egy nagy hidraulikus nyújtó gép. A kábeldarabot a meghibásodási pontig fokozódó terhelésnek teszik ki. Adatokat gyűjtenek a rugalmasságról, a terhelésről és más tényezőkről, majd jelentést írnak. A vizsgálatot követően a jelentés megállapítja hogy a teljes tengely használata biztonságos e vagy sem.